Finance – en funktion under konstant förändring!
Finance – en funktion under konstant förändring! Det slår McKinsey’s senaste rapport – Mastering Change: The New CFO Mandate – fast. Såklart är det så! Ständigt finns behovet av att anpassa sig till omvärldshändelser, som inte sällan leder till nya kravställningar inifrån verksamheten.
MEN HUR SKA MAN FÅ TIDEN ATT RÄCKA TILL?
På senare år har CFO rollen vuxit, och i spåren av pandemins krishantering, återgår den mer och mer till att vara en strategisk vägvisare, en ledare i digitaliseringsprocesser, och en nyckelspelare i att bygga organisation. Men det finns också ett glapp i förväntan på den rådgivande roll som ska axlas vid sidan om de traditionella finansiella utmaningarna som ofta tar en orimligt stor del av den dagliga tiden och resurserna. Vi har identifierat fem områden som troligen tar av din tid men som med rätt systemstöd inte skulle behöva göra det.
Är det här något ni kämpar med?
1. Ad hoc frågor
Hanterar du hundratals av dina egna och andras frågor och förväntas att agera expert och stötta ledningen med snabba svar?
En del av svaret är att du behöver snabb tillgång till rätt data och du behöver kunna vrida och vända på den så som du önskar. Den andra delen handlar om att fler användare behöver tillgång till data – och de behöver våga använda den för att fatta beslut. I videon här brevid visar vi hur enkelt det kan lösas! (3:24 min)
2. Daglig eller veckovis rapportering
Behöver du manuellt samla den data du behöver för att manuellt skapa upp rapporter, som sedan ska distribueras till berörda personer via mail? Och avslutningsvis hantera frågor och kommentarer som uppstår kring rapporterna, och när du tror att du är klar börjar det om igen…
Tänk om ni kunde samla allt i en applikation, där ni kunde kommentera direkt på rapporterna och när de var klara automatiskt distribuera ut rapporter till de som ska ha. Det är fullt möjligt! Kika på videon här brevid för att se hur vi löser det. (4:58 min)
3. Månadsbokslut
Jobbar du med att manuellt konsolidera rapporter i alla dess format, kämpar med valutahantering, att följa processen och att hitta detaljerna som ger dig de svar du behöver?
Med vår lösning kan du borra dig ner från överblicksvyn till detaljerna med ett enda klick för att kunna hitta eventuella felaktigheter. (3:57 min)
4. ANALYS
Har du svårt att få en överblick, att hitta och följa upp på avvikelser, att analysera på flera nivåer – helt enkelt utmaningar med att fånga det som behövs för att ni ska få en övergripande bild? Plus att du ska samla kommentarer från teamet och manuellt bygga de rapporter som ledningen vill ha.
Låter det som en dröm att kunna kombinera snygga visualiseringar med tabeller för bättre överskådlighet? Att ha en PnL där du enkelt kan byta mellan valutor och enheter, och lämna kommentarer som dessutom kan vara nivåstyrda så att alla får tillgång till den information de ska ha, men inte mer än så. Spana in videon för att se hur du kan få den funktionalitet du saknar. (5:50 min)
5. Forecasting
Lägger du tid på att skapa mallar, distribuera och sammanställa dem, samtidigt som du försöker hitta det som skapar värde i processen?
Med ett modernt planeringsverktyg förenklas processen, du får stöd i att automatisera flöden och effektivisera inmatning. Ni kan arbeta aktivt på drivarnivå med er budget / prognos och direkt se hur olika scenarier påverkar resultatet för en mer proaktiv finansiell process. (3:20 min)
Vill du veta mer om hur du kan få mer tid över till att möta de krav som ställs på dig? Kontakta oss!
Samantha Hartley
Marketing & Content Manager
samantha.hartley@climber.se
+46 70 746 75 34
Jonas Grundström
Sales & Business Development Director
jonas.grundstrom@climber.se
+46 73 340 26 36