Climber Worldwide

Verksamhetsbehoven i fokus i Gartners Magic Quadrant 2016

I början av februari släpptes Gartners Magic Quadrant (MQ) for Business Intelligence and Analytics Platforms 2016. Vad har hänt sedan förra året? Från att ha varit en ganska samlad grupp på mitten har det i år skett en förflyttning nedåt och spridningen har ökat. Hur tolkar vi då detta? Här sammanfattar vi de viktigaste slutsatserna från årets kvadrant.

Magic Quadrant 2016_2015

Så fungerar Gartners Magic Quadrant for BI Platforms.

 

Verksamhetsbehov viktar om kriterierna

Den största skillnaden i årets kvadrant baseras på skiftet i hur BI köps in.  Traditionellt sett har IT varit beställaren av BI-lösningar, men numera är det verksamheten som tar inköpsbesluten. Nu har den förflyttningen gått så långt att Gartner uppdaterat sina utvärderingskriterier för att bättre återspegla det nya köpbeteendet. Gartner beskriver det som att man har nått ”a tipping point”:

The BI and analytics platform market’s multiyear shift of focus from IT-led reporting to business-led self-service analytics has reached a tipping point. Modern BI platforms support organizational needs for greater accessibility, agility and analytical insight from a diverse range of data sources.Gartner.

Vinnare och förlorare

Qlik, Tableau och Microsoft sticker ut som de enda leverantörerna i ledarposition. Tableau har tappat sitt försprång medan Qlik och Microsoft visar på en mer komplett vision. Bland övriga leverantörer har det försvunnit en del leverantörer och produkter. De produkter som klassas som rapportverktyg, såsom IBM Cognos, platsar inte längre.

Stöd för samtidiga datakällor premieras

Jämfört med Tableau och Microsoft får Qlik ett klart högre betyg på avancerade analyser, vilket beror på stödet för flera samtidiga datakällor och de associativa filter- och sökfunktionerna. Möjligheten att fungera utan datalager är också en stor fördel jämfört med Tableau. Qlik har dessutom flera bra initiativ på gång som man inte fått betalt för fullt ut i årets MQ. Jag tänker då på Qlik Data Market för prenumeration på färdigpaketerad omvärldsdata, Qlik Continious Classroom för interaktiv utbildning av både utvecklare och användare och Qlik Sense Cloud (och Qlik Sense Enterprise Cloud som släpps under 2016) för molnlösningar.

Self-Service BI en möjlighet för 2017

Konkret kan vi konstatera att Gartner skapar ett stort utrymme som det går att växa i för den som kan leverera strukturerad Self-Service BI. Jag ser Qlik som den stora vinnaren inför MQ 2017. Qlik är en av få aktörer som inte tappat i årets MQ och genom tisdagens release av Qlik Sense 2.2 har man förbättrat möjligheterna till Self-Service och Smart-Data-Load. Efter ytterligare ett år med fortsatt täta releaser av Qlik Sense (3 per år), räknar jag med att Qlik tar en tydlig ledarposition i det nyskapade utrymmet 2017.

/Olof

Olof Malmström

Det här är Climberbloggen

Jag heter Olof Malmström och arbetar som verksamhetskonsult på Climber. Här på Climberbloggen delar jag mina tankar om stort och smått inom Business Intelligence, dataanalys och Qliks produkter.

Jag finns som @omalmstrom på Twitter och du kan maila mig via olof.malmstrom@climber.se.

Publicerat 2016-02-25

News

Qlik Partner Advisory Council 2025
News

Qlik Partner Advisory Council 2025

Qlik has announced their Partner Advisory Council members of 2025! We’re super proud to have our Group CEO Eva Chrona among them, and to have the opportunity to help define the future of data integration and analytics.

>> Read more here!
Webinar: Lyft FP&A inom fastighetsbranschen till nästa nivå
Event

Webinar: Lyft FP&A inom fastighetsbranschen till nästa nivå

Att hantera hyresintäkter, driftskostnader och långsiktiga investeringar kräver en smart och datadriven FP&A-process. Med rätt struktur och verktyg kan du fatta bättre finansiella beslut, stärka lönsamheten och spara tid på manuellt arbete.

>> Jag vill veta mer!
Webinar: Effektivisera FP&A-processen inom Retail & E-handel
Event

Webinar: Effektivisera FP&A-processen inom Retail & E-handel

Snabba förändringar och pressade marginaler kräver en flexibel, datadriven FP&A-process. I det här webinariet lyfter vi vanliga utmaningar inom retail och E-com, och visar lösningar för bättre prognoser och effektivare processer.

>> Jag vill veta mer!