Climber Worldwide
Climber Customer Case Asics

Med Qlik Sense började Asics fatta datadrivna beslut

ASICS tillverkar och levererar högkvalitativa skor, sportkläder och assesoarer för en aktiv livsstil. Som ett multinationellt företag – ursprungligen från Japan – arbetar ASICS Europe med ett stort antal dataströmmar. Vi har hjälpt Asics att strukturera all denna värdefulla data på ett effektivt sätt med Qlik Sense. Tack vare den här lösningen behöver medarbetarna inte längre lägga timmar på att försöka hitta den data de letar efter.

Startskottet av ett värdefullt samarbete

Då vårt samarbete startade hade ASICS just påbörjat att sammanföra alla europeiska länder och platser. En mödosam process på grund av alla de olika system som användes av filialerna. Förutom att strukturera alla dessa system och data behövde ASICS också harmonisera inköps- och försäljningsvillkoren för kunderna i de europeiska länderna.

För att stötta och avlasta i denna utmaning utvecklade Climber en skräddarsydd dashboard för att implementera ASICS nya europapolicy. Med fokus på övervakning och utvärdering av de europeiska handelsvillkoren fokuserar applikationen på omsättning och marginaler för kunder från de olika marknaderna.

Dashboarden kombinerar data från alla filialer och ger användarna insikt i försäljningsresultaten. Tydliga strukturer och visualiseringar säkerställer att ASICS medarbetare snabbt hittar svar och kan fatta välgrundade beslut om var de ska fokusera.

 

”Qlik Sense har gett vår organisation möjlighet att fatta datadrivna beslut. Tillsammans med Climber-teamet har vi tagit fram användbara insikter som passar varje avdelning och lyckats utveckla data literacy hos våra medarbetare, samtidigt som vi har ökat effektiviteten.” säger Elodie Riboust, Manager Reporting and Analytics på ASICS

 

Hjälp att skapa effektivitet och överblick

Ett år in vårt samarbete introducerades vi till detaljhandelssidan av ASICS Europe. På butiksgolvet visste man inte mycket om försäljningseffektivitet och det saknades insikter kring marginaler, försäljning och optimering av kampanjer. Istället för att göra val och fatta beslut baserade på validerade data, agerade butikspersonal och chefer utifrån ad hoc-datauppsättningar och gissningar.

Dashboards i Qlik Sense utvecklades för att förse personalen med den data de behövde för att kunna ersätta antaganden med datadrivna beslut. För att bibehålla översikten över den stora mängden data arbetade vi tillsammans med ASICS för att säkerställa en tydlig struktur över alla källor och all information. Det här gjorde det möjligt för samtliga medarbetare – från butikssgolvet ända upp till huvudkontoret – att utforma strategier och göra val baserade på fakta.

 

Vi växer vidare tillsammans

ASICS Europes utmaningar möts idag med datadrivna lösningar. För fem år sedan användes de dashboards som Climber utvecklat av 30 ASICS medarbetare, idag har antalet ökat till över 450.

 

”Climber-teamet är mycket kunniga inom Qlik Sense och väldigt lätta att arbeta med. De är öppensinnade och letar alltid efter den bästa lösningen. Tillsammans arbetar vi för att få ut mesta möjliga värde av våra data.” säger Daan Naber, Senior Reporting & Analytics Specialist på ASICS

 

Vi fortsätter att arbeta nära ASICS som sparring- och implementationspartner för att hjälpa dem att upprätthålla en kontinuerlig tillväxt. Som en del av vår kontinuerliga förbättringsprocess jobbar vi med att optimera befintliga dashboards. Allt för att säkerställa den smidigaste och bästa möjliga användarupplevelsen.

 

Om Asics

ASICS ligger i framkant på den globala marknaden för sportutrustning och är utan tvekan det ledande löparskomärket för både entusiaster och professionella idrottare. Oavsett om det gäller professionella sportevenemang, OS eller en vanlig löprunda i parken är ASICS löparens val. Läs mer om ASICS här.

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta oss!

Thomas Christian

Business Relationship Manager
thomas.christian@climber.se
+46 72 401 47 47

Samantha Hartley

Marketing & Content Manager
samantha.hartley@climber.se
+46 70 746 75 34

Publicerat 2024-02-15

News

Qlik Trends 2025
Event

Qlik Trends 2025

Join us on January 15, 2025 for a Qlik streaming event, After AI: Reinventing Data, Insights, and Action Amidst the Noise. We’ll reveal and explore the three key topics dominating the AI-in-data conversation, and examine the trends that will help shape the positive impact of AI to drive the most business value in the face of chaotic debate.

>> REGISTER NOW
What’s New in Qlik Cloud – Dec 2024
Blog

What’s New in Qlik Cloud – Dec 2024

From enhanced tables to advanced machine learning capabilities, here’s an overview of the latest updates that make Qlik Cloud an even more powerful platform for developers, analysts, and business users alike.

>> Read more
Qlik a Leader in the 2024 Gartner Magic Quadrant for Data Integration Tools
News

Qlik a Leader in the 2024 Gartner Magic Quadrant for Data Integration Tools

Unsure of how to evaluate the best solution for your needs? Get your free copy of the 2024 Gartner Magic Quadrant report for Data Integration for a quick overview of the landscape and see why Qlik has been named a Leader for the ninth time in a row.

>> Download the report