PostNord hjälper företagskunder öka försäljningen genom ökad kundkännedom
PostNord ger sina företagskunder bättre beslutsunderlag om konsumenternas behov och beteenden efter implementering av dataanalysverktyget Qlik Sense. De djupare analyserna och insikterna från datat ger högre träffsäkerhet på riktade annons- och reklamkampanjer, vilket ökar försäljningen.
PostNord hanterar drygt 1,4 miljarder paket, brev och andra försändelser varje år med hjälp av sina 28 500 anställda och har en omsättning på 40,7 miljarder kronor. För att verksamheten med paket- och logistiktjänster i Sverige, Danmark, Norge och Finland ska fungera så effektivt som möjligt har PostNord länge arbetat med att analysera kunddata och konsumenternas beteenden och behov.
Tidigare använde sig PostNord av ett externt utvecklat verktyg, för att analysera kundernas data. Detta ökade förståelsen av deras kunders kunder och hur den geografiska spridningen såg ut. Verktyget innehöll data som bland annat visade vilka grupper som är köpstarka. Utifrån systemet kunde PostNord ta fram ”tvillingar”, dvs postnummer som har likadana attribut för att kunna nå ut bredare. Baserat på data gavs sedan rekommendationer till kunderna för optimering av reklamutskick. Problemet var att marknaden ändras konstant – och snabbt – och det tog lång tid att justera systemet efter de nya förutsättningarna.
”I verktyget kunde vi inte själva lägga till ny relevant data, vilket gjorde det svårare att enkelt och snabbt göra krispiga analyser, när omvärlden och tillgången till data förändras hela tiden. Vi behövde ett nytt system som var framtidssäkrat, kunna göra djupare analyser, lägga till den data vi ville, göra visualiseringar i kartor, samtidigt som det skulle kunna hanteras internt”, säger Susanne Jakobsson, BI-ansvarig i den Svenska försäljningsorganisationen på PostNord.
För tre år sedan började PostNord bygga ett bättre kundanalysverktyg. Climber introducerade Qlik Sense, ett verktyg som hjälper företag att visualisera och förenkla användandet av data.
”Med Qlik Sense kan PostNord ge sina kunder bättre beslutsunderlag gällande konsumenternas beteenden och behov, detta till en lägre kostnad samtidigt som de får kontrollen över all data. Det handlar exempelvis om att öka träffsäkerheten i kundernas reklamutskick genom att kombinera livsstilsdata, demografi samt information om logistikflöde. PostNord hjälper kunderna med en datadriven analys och levererar en tydlig, visuell output såsom kartor och dashboards. Kunden får slutligen en rapport i handen med alla värdefulla insikter” säger Olof Malmström, BI Manager på Climber.
PostNord kan utifrån Qlik Sense hjälpa sina kunder att identifiera tvillingar till deras bästa kunder och på så sätt öka träffsäkerheten i deras marknadsföring. Mängder av data kan kombineras – kundklubbsdata, PostNords paketdata, köpdata, butiksläge, geografiska data, demografiska data och information om kundutskick – för att se vilka som sannolikt kommer att göra ett köp efter ett fysiskt kundutskick. Kunderna får en större förståelse för vad de säljer mest av inom olika geografier, vilket är ett viktigt underlag för kundföretagen att kunna öka sin försäljning. Med den här typen av analys hittar man även de av kundens ”White spots” som har störst potential dvs områden där kunden idag inte har några kunder, men som demografiskt liknar de områden som traditionellt haft framgångsrik försäljning. Det har också resulterat i att kundföretagen lägger mindre tid på administration och mer på analys av data.
”PostNord jobbar kontinuerligt för att bli än mer datadrivna och öka tillgången till data. Det gör att kvaliteten ökar och därmed kan vi kan skapa bättre resultat för kundens affär. Alla säljare har idag tillgång till Qlik Sense och vi arbetar hela tiden med att göra vardagen enklare. Det handlar om att dela och samla all data på ett och samma ställe, där varje säljare får tillgång till samma plattform och enkelt kan följa sina egna kunder. Vi kan enkelt och snabbt se till att alla har tillgång till samma data, visualiserat i kartor och dashboards vilket är helt fantastiskt“ säger Susanne Jakobsson.
”PostNord har dessutom fått ett fantastiskt verktyg för alla sina egna analyser. Qlik Sense används internt för uppföljning av ekonomi, försäljning och logistik.” Lägger Olof till.
Om PostNord
PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi är stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Läs mer om PostNord här.
Vill du veta mer om projektet?
Kontakta oss!
Olof Malmström
BI Manager Manufacturing
olof.malmstrom@climber.se
+46 73 443 48 50
Samantha Hartley
Marketing & Content Manager
samantha.hartley@climber.se
+46 70 746 75 34
News
How to build a Modern Data Architecture that aligns with changing data usage
The way organisations use data has evolved significantly in recent years. What began with static reporting has transformed into a dynamic process where data plays a central role in decision-making and innovation. Read on to learn how to successfully build a modern data architecture that meets both your current and future needs within data and AI.
>> Read moreThe Future of Data: Modern Architecture and Integration
In a world where data forms the foundation of nearly all business decisions, the way organisations manage their data is more important than ever. But what exactly makes a data architecture ”modern”? And why should your organisation focus on it?
>> Read moreWhat’s New in Qlik Cloud – Jan 2025
The January update to Qlik Cloud introduces several enhancements aimed at improving data analytics and machine learning capabilities. The Qlik Talend Cloud updates bring significant improvements to data integration workflows.
>> Read more